تولید حرفه ای

تولید حرفه ای ... کنترل و مدیریت هزینه ها، کیفیت مناسب، سرعت تحویل بالا

تولید حرفه ای

تولید حرفه ای ... کنترل و مدیریت هزینه ها، کیفیت مناسب، سرعت تحویل بالا

تولید حرفه ای

من وقتی بخواهم یک واحد تولیدی را ارزیابی کنم، خیلی سریع به سراغ سه شاخص کلیدی می روم که این سه شاخص عبارتند از:
1- کنترل و مدیریت هزینه های پیدا و پنهان سازمان که اگر کنترل نشوند سود تولید را از بین می برند. این هزینه ها همیشه هم در جلوی چشم آشکار نیستند مانند هزینه های دوباره کاری و ضایعات حین تولید، حمل و نقل، توقف تولید به هر دلیل، هزینه های مربوط به انبار وغیره
2- بالا و پایین شدن و نوسان سطح کیفیت محصولات برای یک شرکت تولیدی حرفه ای خیلی بد است و نشان دهنده عدم مدیریت صحیح بر تولید می باشد که البته هزینه های گزافی را نیز به سازمان تحمیل می کند و همچنین در ارتقای کیفیت محصولات باید به هزینه های کیفی نیز توجه کامل داشت
3- خط زمان ... یعنی از وقتی که سفارش گرفته می شود تا وقتی که پول آن از مشتری دریافت می گردد. این خط زمان باید کوتاه باشد. مدیر عامل تویوتا آقای اهنو در کتاب سیستم تولید تویوتا می گوید « کار ما مراقبت از خط زمان است. ما این زمان را با حذف اتلاف هایی کاهش می دهیم که هیچ ارزشی به محصول اضافه نمی کند »

دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
نویسندگان
  • ۱
  • ۰

 

وقتی مشغول کار در یکی از شرکت های مطرح و معتبر قطعه سازی ایران خودرو بودم، الزام ساپکو بر این قرار گرفت که حتما خط 206 باید رباتیک شود. در آن زمان در هر خط حدودا 6 نفر در دو طرف کانوایر قرار می گرفتند و عملیات مونتاژ روی کانوایر توسط کارگران انجام می شد. پس از اینکه خرید ربات ها صورت گرفت و عملیات نصب آن ها انجام شد، مهندسی صنایع چیدمان خط را مجددا انجام داد و این بار هم به شش نفر در خط نیاز بود با این تفاوت که از زمان درگیری کارگران کاسته شده بود. این دقیقا به این معنا بود که با رباتیک شدن خط، در نیروی کار صرفه جویی صورت می گرفت ... ولی نه در تعداد کارگران !!! یعنی اگر در حالت قبل کارگران 85% تایم کاری را مشغول بودند در حالت جدید 20% زمان آزاد تری داشتند. آیا بهبودی صورت گرفته بود؟

 

 

آقای تائیچی اوهنو در کتاب سیستم تولید تویوتا چنین می گوید :

 

 

« وقتی که ماشین های بزرگ چند منظوره می خریم فقط در انرژی کارگران صرفه جویی می کنیم. به تعبیر دیگر ما فقط به هدف صرفه جویی در نیروی کار دست یافته ایم. به هر حال بسیار مهم است که در اثر استفاده از چنین ماشین هایی بتوانیم از تعداد کارگران کم کنیم و آن ها را به واحدهایی ارسال کنیم که در آن جا به جذب نیروی بیشتر نیاز داریم. اگر در نیروی کار مثلا 0.9 صرفه جویی شود، عملا هیچ کاری انجام نشده است. در نهایت برای کاهش هزینه ها باید حداقل یک نفر از کارگران کم شود. خلاصه اینکه ما باید به دنبال صرفه جویی در کارگران باشیم نه صرفه جویی در نیروی کار.

 

 

در تویوتا ما به هدف تازه ای دست یافتیم و آن کاهش تعداد کارگران است. نخست برای صرفه جویی در کارگران ما خودگردان سازی را متحقق کردیم. اما وقتی مجبور شدیم میزان تولید خود را کاهش دهیم، با این مشکل مواجه شدیم که نمی توانستیم متناسب با کاهش میزان تولید، تعداد کارگران را کاهش دهیم. علت بروز این مشکل آن بود که خودگردان سازی بر اساس تخصیص تعداد ثابت کارگران انجام شده بود. در شرایط رشد پایین اقتصادی یا ضرورت کاهش میزان تولید به هر دلیل، ما باید 1) مفهوم تعداد ثابت کارگران را کنار می گذاشتیم 2) خط تولید را به نحو انعطاف پذیری مجددا طوری ساماندهی می کردیم که بتوان متناسب با کاهش میزان تولید، از تعداد کارگران کم تری استفاده کرد. ما به این هدف دست یافتیم و نام آن را کاهش تعداد کارگران نهادیم

 

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی