قطعات اختصاصی محصول و قیمت تمام شده بالا
دیروز از شرکت یکی از دوستان بازدیدی داشتیم... این شرکت روزگاری از قطعه سازان خوب محسوب می شد که البته عمده بازار و اعتبار آن در زمینه تولید قطعات صندلی و مبلمان اداری بود و برای شرکت های مطرح و اصلی تولید کننده صندلی، قطعه سازی می کرد. سپس تصمیم گرفت که خود تولید کننده محصول نهایی باشد و از قطعه سازی برای دیگران دست کشید و شروع به طراحی محصولات برای خود کرد. محصولات بسیار خوبی هم طراحی و ساخته شد ولی در ادامه راه به مشکلات اساسی دچار شد. در حین صحبت هایمان متوجه مواردی شدم از این قرار :
بازار هدفی که انتخاب شده بود، بازار محصولات میان رده بود. صندلی های آموزشی، انتظار، صندلی های با بدنه پلاستیکی. این صندلی ها در گروه صندلی های اقتصادی و کاربردی طبقه بندی می شود. دارای قیمت های ارزان و عمر مفید طولانی و راحتی نسبتا پایین. این صندلی ها معمولا در تیراژ سفارش گذاری می شوند و قیمت ارزان تری نسبتا به سایر گروه محصولات دارند.
از کارگاه و انبار های شرکت بازدید کردیم، هنوز تعداد نسبتا زیادی از محصولات در انبار قرار داشتند که فروخته نشده بودند. متوجه موضوعی شدم. میزان زیادی از قالبسازی برای تولید این محصولات. قالب های پلاستیک در ابعاد متنوع و مختلف از بدنه صندلی های گرفته تا انواع اتصالات و مکانیزم ها، قالب های فلزی، قالب های دایکست دسته و اتصالات، انواع قالب های فوم سرد برای نشیمن و پشتی ها. این حجم از قالبسازی و اختصاصی سازی برای تولید این محصولات کمی مرا متعجب نمود. قطعات تزئینی گرانقیمت مانند قطعات دایکست و کروم در اکثر مدل ها به چشم می خورد. با این اوصاف طبیعی است که قیمت تمام شده این محصولات بسیار بالا باشد که در این سطح از بازار و رقابت که این صندلی ها به آن تعلق داشتند، توجیهی نداشته باشد.
پس از بازدید، صحبت ها ادامه پیدا کرد و جالب بود که یکی از مشکلات اساسی، بالا بودن قیمت تمام شده بیان گردید. در هر صورت در آن جلسه من به بیان موضوعات کلی اکتفا کردم و مقرر شد که این جلسات ادامه پیدا کند. ولی آنچه که واضح است این است که:
- قالبسازی گسترده فقط زمانی توجیه دارد که یک قرارداد و سفارش با تیراژ بالا وجود داشته باشد یا یک بازار مستعد و آماده کشف شده باشد و در کنار آن یک واحد فروش و بازاریابی توانمند کار را اداره کند.
- وجود قطعات گرانقیمت روی این صندلی ها که به بازار محصولات کاربردی و اقتصادی تعلق دارند و قیمتی که بازار برای فروش آن دیکته می کند، قیمت بالایی نیست، تنها منجر به افزایش قیمت تمام شده می شود و توان رقابت با محصولات مشابه بازار را از آن می گیرد.
سلام از زحمات شما دوست عزیز و اطلاع رسانیتون بسیار تشکر موفق باشیدو