تولید حرفه ای

تولید حرفه ای ... کنترل و مدیریت هزینه ها، کیفیت مناسب، سرعت تحویل بالا

تولید حرفه ای

تولید حرفه ای ... کنترل و مدیریت هزینه ها، کیفیت مناسب، سرعت تحویل بالا

تولید حرفه ای

من وقتی بخواهم یک واحد تولیدی را ارزیابی کنم، خیلی سریع به سراغ سه شاخص کلیدی می روم که این سه شاخص عبارتند از:
1- کنترل و مدیریت هزینه های پیدا و پنهان سازمان که اگر کنترل نشوند سود تولید را از بین می برند. این هزینه ها همیشه هم در جلوی چشم آشکار نیستند مانند هزینه های دوباره کاری و ضایعات حین تولید، حمل و نقل، توقف تولید به هر دلیل، هزینه های مربوط به انبار وغیره
2- بالا و پایین شدن و نوسان سطح کیفیت محصولات برای یک شرکت تولیدی حرفه ای خیلی بد است و نشان دهنده عدم مدیریت صحیح بر تولید می باشد که البته هزینه های گزافی را نیز به سازمان تحمیل می کند و همچنین در ارتقای کیفیت محصولات باید به هزینه های کیفی نیز توجه کامل داشت
3- خط زمان ... یعنی از وقتی که سفارش گرفته می شود تا وقتی که پول آن از مشتری دریافت می گردد. این خط زمان باید کوتاه باشد. مدیر عامل تویوتا آقای اهنو در کتاب سیستم تولید تویوتا می گوید « کار ما مراقبت از خط زمان است. ما این زمان را با حذف اتلاف هایی کاهش می دهیم که هیچ ارزشی به محصول اضافه نمی کند »

دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
نویسندگان
  • ۱
  • ۰

قطعات اختصاصی محصول و قیمت تمام شده بالا

دیروز از شرکت یکی از دوستان بازدیدی داشتیم... این شرکت روزگاری از قطعه سازان خوب محسوب می شد که البته عمده بازار و اعتبار آن در زمینه تولید قطعات صندلی و مبلمان اداری بود و برای شرکت های مطرح و اصلی تولید کننده صندلی، قطعه سازی می کرد. سپس تصمیم گرفت که خود تولید کننده محصول نهایی باشد و از قطعه سازی برای دیگران دست کشید و شروع به طراحی محصولات برای خود کرد. محصولات بسیار خوبی هم طراحی و ساخته شد ولی در ادامه راه به مشکلات اساسی دچار شد. در حین صحبت هایمان متوجه مواردی شدم از این قرار :

بازار هدفی که انتخاب شده بود، بازار محصولات میان رده بود. صندلی های آموزشی، انتظار، صندلی های با بدنه پلاستیکی. این صندلی ها در گروه صندلی های اقتصادی و کاربردی طبقه بندی می شود. دارای قیمت های ارزان و عمر مفید طولانی و راحتی نسبتا پایین. این صندلی ها معمولا در تیراژ سفارش گذاری می شوند و قیمت ارزان تری نسبتا به سایر گروه محصولات دارند.

از کارگاه و انبار های شرکت بازدید کردیم، هنوز تعداد نسبتا زیادی از محصولات در انبار قرار داشتند که فروخته نشده بودند. متوجه موضوعی شدم. میزان زیادی از قالبسازی برای تولید این محصولات. قالب های پلاستیک در ابعاد متنوع و مختلف از بدنه صندلی های گرفته تا انواع اتصالات و مکانیزم ها، قالب های فلزی، قالب های دایکست دسته و اتصالات، انواع قالب های فوم سرد برای نشیمن و پشتی ها. این حجم از قالبسازی و اختصاصی سازی برای تولید این محصولات کمی مرا متعجب نمود. قطعات تزئینی گرانقیمت مانند قطعات دایکست و کروم در اکثر مدل ها به چشم می خورد. با این اوصاف طبیعی است که قیمت تمام شده این محصولات بسیار بالا باشد که در این سطح از بازار و رقابت که این صندلی ها به آن تعلق داشتند، توجیهی نداشته باشد.

پس از بازدید، صحبت ها ادامه پیدا کرد و جالب بود که یکی از مشکلات اساسی، بالا بودن قیمت تمام شده بیان گردید. در هر صورت در آن جلسه من به بیان موضوعات کلی اکتفا کردم و مقرر شد که این جلسات ادامه پیدا کند. ولی آنچه که واضح است این است که:

  1. قالبسازی گسترده فقط زمانی توجیه دارد که یک قرارداد و سفارش با تیراژ بالا وجود داشته باشد یا یک بازار مستعد و آماده کشف شده باشد و در کنار آن یک واحد فروش و بازاریابی توانمند کار را اداره کند.
  2. وجود قطعات گرانقیمت روی این صندلی ها که به بازار محصولات کاربردی و اقتصادی تعلق دارند و قیمتی که بازار برای فروش آن دیکته می کند، قیمت بالایی نیست، تنها منجر به افزایش قیمت تمام شده می شود و توان رقابت با محصولات مشابه بازار را از آن می گیرد.

 

نظرات (۱)

  • abdolnabi solimani
  • سلام از زحمات شما دوست عزیز و اطلاع رسانیتون بسیار تشکر موفق باشیدو

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی